powrót 

Bilansowanie równań reakcji utleniania-redukcji

 

 

Uzupełnianie produktów i dobieranie współczynników stechiometrycznych reakcji jest zadaniem koniecznym, ale często trudnym. Szczególnie w reakcjach utleniania-redukcji. Zadanie to często sprawia moim uczniom kłopoty, zwłaszcza w przypadku złożonych reakcji.

W jednym z pierwszych wydań „Kuriera Chemicznego” dr  Witold Mizerski zaprezentował inny sposób bilansu reakcji, polegający na dopisywaniu reagentów.

Pomysł jest może sztuczny, ale dobrze sprawdza się w bilansowaniu reakcji utleniania związków organicznych, zachodzących w roztworach wodnych. Sposób dopisywania reagentów nie wymaga znajomości stopni utlenienia reagentów, nie boryka się z  pojęciem formalnego stopnia utlenienia atomów węgla.

Jeśli nie spotkaliście się z nim, to zapraszam  do jego zastosowania.  

 

Na początek poznajmy reguły:

1.     dzielimy zapis reakcji na dwie reakcje połówkowe – niezbędna jest tu umiejętność wyróżnienia utleniacz i reduktora;

2.     uzgadniamy niemetale – niemetal nie oznacza tu tlenu i wodoru!

3.     uzgadniamy metale;

4.     po tej stronie reakcji, w której jest za mało atomów tlenu, dopisujemy je w postaci cząsteczek H2O;

5.     po tej stronie reakcji, w której jest za mało atomów wodoru, dopisujemy właściwą liczbę jonów H+;

6.     obliczamy sumy ładunków po obu stronach równania i wyrównujemy je poprzez dopisanie odpowiedniej liczby elektronów   (pamiętamy, że elektron ma ładunek (-));

7.     czynności od reguły 1 do 6 wykonujemy teraz na drugiej reakcji połówkowej;

8.     sprawdzamy, czy w obu tych reakcjach liczby elektronów są jednakowe. Jeśli nie, to mnożymy je przez odpowiednie liczby, by ilość elektronów była jednakowa. Po tej czynności dodajemy stronami obie reakcje;

9.     sprawdzamy, co da się uprościć;

10. jeśli wiadomo, że reakcja przebiega w roztworze obojętnym lub zasadowym, a po lewej stronie równania obecne są jony H+, to usuwamy je, dodając do obu stron równania taką liczbę jonów OH-, by po lewej stronie związać wszystkie jony H+ i utworzyć cząsteczki H2O.

 

By sprawdzić ten sposób bilansowania reakcji, rozważę teraz dwa przykłady.

 

Przykład 1

Reakcja utleniania etanolu z pomocą nadmanganianu potasu KMnO4 w środowisku kwaśnym.

Trzeba wiedzieć, że w trakcie takiej reakcji jony MnO4- ulegają redukcji do jonów Mn2+.

Pierwszą z reakcji połówkowych zapisujemy:

 

                           MnO4- à Mn2+

 

Zgodnie z regułami 2 i 3 uzgadniamy najpierw mangan – po obu stronach jest tyle samo. Teraz tlen – reguła 3 każe dopisać tyle cząsteczek wody, by po obu stronach było po cztery atomy tlenu:

 

                       MnO4-    à    Mn2+ + 4 H2O

 

Tlen uzgodniony, ale z wodorem nie jest dobrze – zgodnie z regułą 5 dopisujemy po lewej stronie właściwą liczbę jonów H+:

 

                       MnO4- + 8 H+   à   Mn2+ + 4 H2O

 

Przystąpmy teraz do policzenia ładunków. Po lewej stronie jest (-1) + 8(+1) = +7. Po prawej mamy (+2). Nie zgadza się, więc wyrównujemy liczbę ładunków, dopisując 5 elektronów po lewej stronie:

 

                       MnO4- + 8 H+ + 5e-  à   Mn2+ + 4 H2O

Pierwsza reakcja połówkowa zapisana.

 

Druga reakcja połówkowa wymaga znajomości schematu:

 

                       Alkohol  à   Kwas

                       CH3CH2OH  à  CH3COOH

 

Policzmy ilość węgla (reguła 2) – po obu stronach taka sama ilość.

Metali nie ma, więc uzgadniamy ilość tlenu (reguła 4) – po lewej stronie trzeba dopisać wodę:

 

                       CH3CH2OH +  H2O à  CH3COOH

 

Tlen już OK! Zabierzmy się za wodór – zgodnie z regułą 5 dopisujemy jony H+ po prawej stronie:

 

                       CH3CH2OH +  H2O à  CH3COOH + 4H+

 

Wyrównajmy ładunki z pomocą elektronów:

 

                       CH3CH2OH +  H2O à  CH3COOH + 4H+ + 4e-

 

Druga reakcja połówkowa jest teraz gotowa.

Czas na regułę 8:

- wyrównujemy liczby elektronów w reakcjach połówkowych, mnożąc je przez odpowiednie liczby:

 

                       MnO4- + 8 H+ + 5e-  à   Mn2+ + 4 H2O   / 4

                       CH3CH2OH +  H2O à  CH3COOH + 4H+ + 4e- / 5

 

- dodajemy reakcje stronami:

 

4MnO4- + 32 H+ + 20e-  + 5CH3CH2OH +  5H2O à   4Mn2+ + 16 H2O + 5CH3COOH + 20H+ + 20e-

 

Porządkujemy równanie zgodnie z regułą 9 – redukujemy jony wodorowe po stronie prawej i cząsteczki wody po lewej:

 

4MnO4- + 12 H+  + 5CH3CH2OH  à   4Mn2+ + 11 H2O + 5CH3COOH

 

Bilans reakcji wykonany!

 

Przykład 2.

Reakcja utleniania etylenu nadmanganianem potasu w środowisku zasadowym.

Schemat reakcji połówkowej utleniacza:

 

                                   MnO4- à MnO42-

 

Reguła 2: brak niemetali

Reguła 3: jeden atom manganu po obu stronach

Reguła 4: ilość tlenu jednakowa

Reguła 6: wyrównujemy ładunki elektronami:

 

                                   MnO4- + e-  à MnO42-

 

Reakcja dla reduktora:

 

                       CH2= CH2 à  CH2OH - CH2OH

 

Reguła 2: liczba atomów węgla po obu stronach – jednakowa

Reguła 4: wyrównujemy liczbę atomów tlenu:

 

                       CH2= CH2 + 2H2O à  CH2OH - CH2OH

 

Reguła 5: teraz wodór:

 

                       CH2= CH2 + 2H2O à  CH2OH - CH2OH + 2 H+

Reguła 6: wyrównujemy ładunki:

 

                       CH2= CH2 + 2H2O à  CH2OH - CH2OH + 2 H+ + 2 e-

Reakcje połówkowe gotowe!

Przed dodaniem ich stronami wyrównajmy elektrony:

 

                                   2MnO4- + 2e-  à 2MnO42-

                       CH2= CH2 + 2H2O à  CH2OH - CH2OH + 2 H+ + 2 e-

 

Wynik ich dodawania:

2MnO4- + 2e- + CH2= CH2 + 2H2O à2MnO42- + CH2OH - CH2OH + 2H+ + 2 e-

 

Wiedząc, że jony MnO4- redukują się do jonów MnO42- w środowisku zasadowym, stwierdzamy, że obecność jonów wodorowych ni jest możliwa w tej reakcji. Dopisujemy więc po obu stronach po dwa jony wodorotlenowe OH-, by związać jony H+ w cząsteczki wody:

 

2MnO4- + 2e- + CH2= CH2 +2H2O + 2OH- à2MnO42- + CH2OH - CH2OH +    2H2O + 2 e-

 

Stosujemy regułę 9 i upraszczamy elektrony i cząsteczki wody:

2MnO4-  + CH2= CH2  + 2OH- à2MnO42- + CH2OH - CH2OH

 

Pełen sukces!

 

Przedstawioną powyżej metodę dobierania współczynników stechiometrycznych w reakcjach redoks stosuję z powodzeniem od dziesięciu lat do rozwiązywania zadań konkursowych i olimpijskich podczas pracy z uczniami zdolnymi na zajęciach koła chemicznego. Przydatna jest zwłaszcza wówczas, gdy nie jest oczywisty  stopień utlenienia pierwiastków w reakcjach redoks  z udziałem związków organicznych.

 

                                                                                          powrót